چیکار کنم بچم نابغه بشه؟

چیکار کنم بچم نابغه بشه؟

هر پدر و مادری رویای تربیت فرزندی با توانایی های خاص و پرورش یک کودک نابغه را در سر می پروراند. همه ما دوست داریم فرزندانمان به پتانسیل کامل خود برسند و در زندگی برتر باشند.

به گفته متخصصان، از زمان تولد تا شش سالگی، حیاتی ترین دوران برای رشد سریع مغز است. هر آنچه که کودک شما در این مرحله سنتی بیاموزد می تواند توانایی ها و پتانسیل های او را در طول زندگی شکل دهد.

شما به عنوان والدین این قدرت را دارید که استعدادهای فرزندتان را از سنین پایین شناسایی کنید و پرورش دهید. در این مقاله، نکات و راهکارهای عملی را بررسی خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا فرزندی نابغه داشته باشید.

مواد مغذی مورد نیاز را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید

رشد فکری فرزند شما از دوران بارداری شروع می شود. به عنوان یک مادر باردار، حتما باید به رژیم غذایی خود توجه کافی داشته باشید؛ چرا که جنین برای تغذیه به شما متکی است.

برخی از غذاها می توانند به بالا بردن ظرفیت یادگیری کودک کمک کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تأثیر منفی داشته باشند. با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که ویتامین ها و مکمل های لازم مانند اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین B12 و روی را برای حمایت از رشد کودک خود مصرف می کنید.

پس از تولد فرزندتان، تغذیه کودک با شیر مادر در شش ماه اول، تمامی مواد مغذی ضروری را فراهم می کند. همانطور که کودک شما رشد می کند، در رژیم غذایی او غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت و شیر را بگنجانید. این غذاها می توانند قدرت توجه، استدلال و هوشیاری کودک را بهبود بخشند.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی فرزندتان حاوی غلات کامل است؛ زیرا غلات کامل به عنوان سوخت برای مغز عمل می کنند. گنجاندن انواع ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی فرزندتان، پرورش ذهن نابغه، سلامت کلی و عملکرد شناختی او را تضمین می کند.

یادگیری را در او تشویق کنید

برای یادگیری هیچوقت زود نیست و آموزش در دوران کودکی نقشی حیاتی در ایجاد پایه‌ های رشد فکری آینده برای پرورش یک ذهن نابغه دارد. حتی در چند روز اول پس از تولد، نوزادان می توانند کلمات و صداهای آشنا را تشخیص دهند.

خواندن با صدای بلند برای نوزادان و کودکان می تواند تمرکز، مهارت های زبانی، و توانایی های شناختی آن ها را بهبود بخشد. شما می توانید یادگیری او را با خواندن اشعار ساده کودکانه درباره اعداد، حیوانات، گیاهان، غذاها، رنگ ها، حروف الفبا و … تشویق کنید.

بازی های رایانه ای مفید را به کودک خود هدیه دهید

به همان میزان که آموزش مهم است، سرگرمی و بازی نقش اساسی ای در رشد ذهنی فرزند شما دارد. بازی‌ های رایانه ‌ای هوشمند می‌ توانند ابزار مفیدی برای رشد مهارت‌ های استدلالی و پرورش یک ذهن نابغه باشند.

این بازی ‌ها نه تنها هماهنگی چشم و دست را بهبود می‌ بخشند، بلکه موضوعات مختلفی مانند قدرت حافظه، مهارت های شناختی، مهارت های حل مسئله و قدرت تمرکز را در کودک شما تقویت می کنند. بازی‌های رایانه‌ ای هوشمند را در روتین سرگرمی کودک خود بگنجانید و و زمان بازی کردن او را مدیریت کنید تا ذهن نابغه او را تقویت کنید.

بیش از حد برای زندگی فرزندتان برنامه ریزی نکنید

دادن آزادی لازم به فرزندتان برای انتخاب و یا کشف علایقش برای رشد او ضروری است. از برنامه ریزی بیش از حد برای زندگی آنها خودداری کنید.

کودکانی که توانایی پرش بین فعالیت های مختلف و مدیریت زمان خود را دارند، عملکرد اجرایی بهتری را در مقایسه با کودکانی که همه کارهای آن ها طبق یک برنامه خاص پیش می رود ارائه می دهند. فرزندتان را تشویق کنید تا در فعالیت های متنوع شرکت کند و به او مدیریت زمان موثر را بیاموزید.

خلاقیت فرزندتان را تقویت کنید

یکی از ویژگی های کلیدی افراد نابغه، قدرت خلاقیت آن هاست. کودکان به طور طبیعی خلاق هستند و ما به عنوان والدین می توانیم این توانایی ذاتی را در آن ها تقویت کنیم.

کودک خود را در معرض فعالیت های هنری مختلف، موسیقی، ادبیات و طبیعت قرار دهید تا خلاقیت او را تحریک کنید. آنها را تشویق کنید تا از خود سؤال بپرسند و با حل این سؤال ها، مهارت حل مسئله خود را تقویت کنند. پرورش خلاقیت در کودک، فرصتی برای تقویت یادگیری عملی او است. با پرورش خلاقیت کودک، به او کمک می کنید تا دیدگاه منحصر به فرد خود را داشته باشد و توانایی تفکر خارج از چارچوب را بیاموزد.

اجازه دهید فرزندتان ریسک کند و شکست بخورد

زندگی پر از خطر های گوناگون است و اجازه دادن به فرزندتان برای ریسک کردن به او کمک می کند تا درس های مهمی در زندگی بیاموزد. فرزندتان را تشویق کنید تا مستقلاً تصمیم بگیرد و فارغ از موفقیت و شکست، از او حمایت کنید.

شکست، فرصتی برای رشد و یادگیری است. فرزندتان را تشویق کنید تا شکست را پله ای برای موفقیت بداند و با حفظ آرامش در سختی ها و یادگیری مفهوم رشد، به غلبه بر چالش ها نزدیک شود.

به جای تعریف از هوش فرزندتان، او را برای سخت کوشی اش تحسین کنید

وقتی نوبت به تعریف و تمجید از فرزندتان می رسد، به جای هوش ذاتی، بر تلاش و سخت کوشی او تمرکز کنید.

تمجید از تلاش فرزندتان به او می آموزد که موفقیت در کنترل اوست و باعث رشد استقامت او می شود. اما تمجید از هوش کودک، ممکن است به او بیاموزد که توانایی هایش ثابت و غیرقابل تغییر هستند.

فرزندتان را تشویق کنید تا وظایفی چالش برانگیز را به عهده بگیرد و از رشد، پشتکار و پیشرفت او در طول مسیر تمجید کنید.

از زدن برچسب ‘نابغه’ به فرزندتان خودداری کنید

در حالی که همه ما می خواهیم فرزندانمان نابغه باشند، برچسب زدن به آنها باعث فشار ذهنی بی مورد می شود و انتظارات غیر واقعی ایجاد می کند.

باید به کودکان اجازه داد تا با سرعت خود رشد کنند و موفقیت خود را، خودشان بسازند. از تحمیل فشار بر روی فرزندتان بپرهیزید و در عوض روی رشد و تکامل او تمرکز کنید. دستاوردهای آنها را جشن بگیرید و آنها را تشویق کنید که پتانسیل واقعی خود را به دور از انتظارات کشف کنند.

بینش نهایی: پرورش کودک نابغه

تربیت کودک نابغه، نیازمند صبر، فداکاری مداوم و ایجاد یک محیط یادگیری مناسب است. با پیروی از این نکات و استراتژی‌ ها، می‌ توانید به کشف پتانسیل نبوغ فرزندتان از سنین پایین کمک کنید.

برای پرورش ذهن و خلاقیت کودکتان، بازدید از کارتون های دو زبانه عطی تی وی را فراموش نکنید!دو زبانگی کودکان شما نقش مهمی در ایجاد آینده ای هرچه روشن تر ایفا می کند. موفق باشید!