چکار کنیم کودک باهوش داشته باشیم؟

تربیت کودک باهوش، هدفی است که امروزه بسیاری از والدین آرزوی رسیدن به آن را دارند. در حالی که برخی از کودکان ممکن است از بدو تولد هوش طبیعی بالایی داشته باشند، استراتژی های اثبات شده ای وجود دارد که می تواند به تقویت هوش و توانایی های شناختی همه کودکان کمک کند.

با اجرای این تکنیک ها، والدین می توانند نقش فعالی در رشد ذهنی فرزند خود داشته باشند و او را در مسیر موفقیت قرار دهند. در این مقاله، 13 راهکار موثر برای تربیت کودک باهوش را بررسی خواهیم کرد.

1. تغذیه مناسب را فراموش نکنید

اولین استراتژی برای تربیت یک کودک باهوش این است که از تغذیه مناسب او اطمینان حاصل کنید. آنچه کودکان می خورند تأثیر مستقیمی بر رشد مغز و هوش آنها دارد. یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای تازه است، برای عملکرد کلی شناختی کودکان ضروری می باشد.

مهم است که از دادن غذاهای ناسالم به فرزندتان خودداری کنید و روی ارائه وعده های غذایی مغذی متمرکز شوید. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید؛ چرا که امگا 3 به عملکرد و رشد مغز انسان کمک شایانی می کند.

2. خواب کافی را در اولویت قرار دهید

خواب کافی، نقش حیاتی در تقویت عملکردهای شناختی مغز دارد. برای تربیت یک کودک باهوش، اولویت بندی خواب فرزندتان ضروری است.

خواب کافی کودکان را قادر می سازد تا اطلاعات را به طور موثر پردازش کنند و توانایی آن ها را در تفکر، یادگیری، تصمیم گیری، حل مشکلات و توجه افزایش می دهد. تلاش کنید تا یک محیط خواب مساعد برای حمایت از رفاه ذهنی فرزند خود ایجاد کنید.

3. موسیقی را در زندگی خود بگنجانید

گنجاندن موسیقی در زندگی فرزندتان، یکی دیگر از راهبردهای موثر برای تربیت کودک باهوش است. فرزند خود را به یادگیری درباره موسیقی، گوش دادن به آهنگ های شاد و آرام و حتی در صورت علاقه آن ها، به یادگیری نواختن یک ساز تشویق کنید.

درگیر شدن در فعالیت های موسیقایی، باعث بهبود مهارت های حرکتی، رفاه عاطفی، توانایی های استدلال و مهارت های حل مسئله می شود. موسیقی همچنین خلاقیت و تخیل را افزایش می دهد و به تقویت کلی هوش کودک کمک می کند.

4. باهم به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم برای رشد شناختی کودک بسیار مهم است. درگیر شدن در فعالیت های بدنی مخصوص کودکان، توانایی یادگیری کودکان را بهبود می بخشد، تمرکز و حافظه آن ها را افزایش می دهد و سطح افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

با شرکت در فعالیت هایی مانند رقص، شنا کردن، پیاده روی، دویدن یا بالا رفتن از پله، کودک خود را تشویق کنید که از نظر بدنی فعال باشد. بر فعالیت های فرزندتان نظارت کنید تا از ایمنی او اطمینان حاصل کنید و در عین حال به او اجازه دهید از ورزش کردن لذت ببرد.

5. روزانه زمانی را به بازی با فرزندتان اختصاص دهید

بازی کردن روزانه و به دور از قوانین دنیای واقعی، برای رشد فکری همه کودکان ضروری است. از تکیه بر گوشی و تبلت به عنوان منبع دائمی سرگرمی خودداری کنید و در عوض روزانه با او به دور از قوانین و مقررات بازی کنید.

دادن آزادی بازی کردن به کودک، به او امکان می دهد تا خلاقانه فکر کند، ارتباط برقرار کند، تصمیم بگیرد و به مرور زمان مدیریت زمان بازی خود را بیاموزد. بازی بدون ساختار تخیل، خلاقیت و مهارت های حل مسئله را در کوکان افزایش می دهد.

چکار کنیم کودک باهوش داشته باشیم؟

6. عشق به خواندن را در فرزندتان پرورش دهید

تشویق به مطالعه، یک استراتژی قدرتمند برای تربیت کودک باهوش است. خواندن باعث افزایش تفکر انتزاعی، استدلال کلامی و عملکرد کلی تحصیلی کودکان می شود. کودک خود را با کتاب های مناسب سن او آشنا کنید و مطالعه را به یک روند روزانه تبدیل کنید.

با بحث در مورد داستان ها و شخصیت های کناب ها با هم، خواندن را برای فرزندتان به یک تجربه سرگرم کننده و لذت بخش تبدیل کنید. با پرورش عشق به مطالعه، اشتیاق مادام العمر به یادگیری را به کودکتان القا می کنید.

7. علایق فرزندتان را جدی بگیرید

هنگامی که فرزند شما به موضوع یا فعالیت خاصی علاقه نشان می دهد، کنجکاوی او را پرورش دهید و از او در مسیر یادگیری آن مهارت حمایت کنید. با تهیه منابع مناسب و شرکت در بحث‌ های مرتبط با علایق کودکتان، یک کودک باهوش تربیت می کنید و عین حال صمیمیت شما با فرزندتان تقویت می شود.

با پرورش اشتیاق کودک، ممکن است متوجه شوید که فرزندتان در زمینه انتخابی خود به یک اعجوبه تبدیل می شود و از همسالان خود و حتی بزرگسالان پیشی می گیرد.

8. ارزش کار سخت را به او بیاموزید

آموختن ارزش سخت کوشی در تربیت یک کودک باهوش امری بسیار مهم است. به جای اینکه صرفاً بر دستاوردهای فرزندتان تمرکز کنید، برای او وظایف متناسب با سنش را تعیین کنید تا حس مسئولیت او تقویت شود.

فرزندتان را تشویق کنید که برای به دست آوردن موفقیت و یادگیری و رشد تلاش کند. به او بیاموزید که شکست بخشی از فرآیند یادگیری است، اما تسلیم شدن یک گزینه نیست. کودکان سخت کوش انعطاف پذیری و پشتکار خاصی را در خود پرورش می دهند که بعدها منجر به موفقیت آن ها می شود.

9. استقلال را به طور صحیح در او تشویق کنید

برای تربیت یک کودک باهوش، ایجاد محیطی بدون استرس برای یادگیری امری بسیار مهم است. دستاوردهای فرزندتان را به رسمیت بشناسید و در عین حال او را تشویق کنید تا راه حل های خودش را برای مشکلات بیابد.

با اجازه دادن به فرزندتان برای به عهده گرفتن وظایف خود و ارائه راهنمایی در صورت نیاز، استقلال را در او به طور صحیح تقویت کنید. این رویکرد باعث ایجاد اعتماد به نفس، توانایی حل مسئله و اعتماد به نفس کودک می شود.

10. کارتون های دو زبانه میس عطی برای پرورش کودک باهوش

مطالعات نشان داده است که یادگیری زبان دوم، توانایی های شناختی کودکان را تا حد بسیاری افزایش می دهد. با قرار دادن فرزندتان در معرض زبان دوم، ذهن او را به چالش می‌ کشید، سطح شناخت و تمرکزش بهبود می‌ بخشید و یک کودک باهوش را تربیت می کنید.

کودکان دو زبانه مهارت های حل مسئله بهتری را توسعه می دهند و درک وسیع تری از فرهنگ های مختلف دارند. کارتون‌ های دوزبانه عطی تی وی را برای بهبود مهارت‌ های دو زبانه فرزندتان بررسی کنید!