مهارت های ضروری برای کودکان

7 مهارت های ضروری برای کودکان

همه ما به عنوان والدین، بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم؛ دوست داریم که آن‌ ها تبدیل به افرادی موفق و با اراده شوند تا بتوانند با اعتماد به نفس چالش‌ های زندگی را پشت سر بگذارند. یکی از مهم ‌ترین راه ‌هایی که می‌توانیم کودکانمان را برای موفقیت در آینده آماده کنیم، آموزش مهارت‌ های ضروری برای کودکان در زندگی است.

این مهارت ها نه تنها به کودکان در زندگی روزمره کمک می کند، بلکه پایه و اساس موفقیت آینده آنها است. در این مقاله بهترین آموزه ها برای مهارت های ضروری کودکان و نحوه پرورش این مهارت ها را بررسی خواهیم کرد.

چرا مهارت های زندگی برای کودکان مهم است؟

قبل از یادگیری مهم ترین مهارت های ضروری برای کودکان، بیایید بررسی کنیم که چرا یادگیری این مهارت ها برای کودک شما مهم است.

مهارت‌ های ضروری کودکان که به عنوان مهارت‌های «یادگیری برای یادگیری» نیز شناخته می‌شوند، توانایی‌هایی هستند که به کودکان کمک می‌ کنند تا پیچیدگی‌ های زندگی را طی کنند و به افرادی مستقل و مسئولیت‌ پذیر تبدیل شوند.

این مهارت‌ها طیف وسیعی از توانایی‌ ها، از جمله تمرکز و خودکنترلی، مشورت، تعاملات، برقراری ارتباط، تفکر انتقادی، پذیرش چالش‌ ها و یادگیری خودگردان و متعهدانه را در بر می‌ گیرد.

یادگیری مهارت های ضروری برای کودکان نه تنها در زندگی روزمره فرزند شما مؤثر است، بلکه برای موفقیت در مدرسه، روابط و مشاغل آینده نیز حیاتی می باشند. بیایید 7 تا از مهارت های ضروری برای کودکان را باهم بررسی کنیم:

1. تمرکز و خودکنترلی

یکی از اولین مهارت های ضروری برای کودکان، تمرکز و خودکنترلی است. با ایجاد یک محیط ساختاریافته، کودک شما می تواند این مهارت ها را توسعه دهد. شما می توانید خانه خود را به گونه ای سازماندهی کنید که حس نظم و آرامش را ایجاد کند. این به آنها کمک می کند تا خودکنترلی را بیاموزند و توانایی تمرکز خود را افزایش دهند.

انجام دادن فعالیت های افزایش تمرکز مانند خواندن کتاب، بازی‌ های حسی یا پازل نیز می‌تواند به افزایش خودکنترلی و تمرکز در کودک شما کمک کند.

2. همدلی

برای کودکان، درک دیدگاه های دیگران می تواند چالش بر انگیز باشد. با این حال، این مهارت را می توان از طریق فعالیت های مختلف توسعه داد.

وقتی با هم کتاب می خوانید، احساسات و انگیزه های شخصیت های کتاب را مورد بحث قرار دهید. فرزندتان را تشویق کنید تا در مورد احساسات دیگران در موقعیت های مختلف نظر بدهد و خود را جای شخصیت ها تصور کند. با تقویت همدلی، کودکان یاد می گیرند که دیگران را بهتر درک کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

3. تعاملات

توانایی برقراری ارتباطات موثر، یکی از مهارت های ضروری برای کودکان است. کودک شما به تعاملات روزانه نیاز دارد تا بتواند با دیگران مهارت های اجتماعی-عاطفی ایجاد کنند و توانایی خود در برقراری ارتباط با دیگران را توسعه دهد.

با گذراندن زمان مفید و بدون حواس‌ پرتی با فرزندتان، در تعاملات شخصی عمیق شرکت کنید. این به کودک شما کمک می‌کند تا یاد بگیرد که نشانه ‌های اجتماعی را تشخیص دهد، با دقت گوش کند و خود را به طور مؤثر بیان کند.

4. برقراری ارتباطات

توانایی ایجاد ارتباطات و یافتن الگوها بین مفاهیم مختلف در جهان، یکی از مهارت های ضروری برای کودکان است. با تشویق فرزندتان به مرتب کردن وسایلش، مانند اسباب بازی یا لباس های او، و گفتگو در مورد وجه مشترک این فعالیت ها یعنی نظم، به رشد این مهارت کمک کنید.

به ارتباطات انتزاعی در زندگی روزمره یا پیام نهفته در داستان هایی که با هم می خوانید اشاره کنید. شما با تقویت توانایی ایجاد ارتباطات، به کودکتان می آموزید تا دنیای اطراف خود را عمیقاً درک کند.

5. تفکر انتقادی

در دنیای پیچیده امروزی، تفکر انتقادی یک مهارت ارزشمند می باشد. به فرزندتان اجازه دهید در بازی های تخیلی مثل داستان سازی، لگو بازی، یا فعالیت های بدنی شرکت کند. با این کار، کودک می تواند فرضیه سازی کند، ریسک کند، اشتباه کند و راه حل پیدا کند. تشویق تفکر انتقادی از سنین پایین زمینه را برای حل مسئله و تصمیم گیری در آینده فراهم می کند.

6. مقابله با چالش ها

انعطاف پذیری از مهم ترین مهارت های ضروری برای کودکان جهت موفقیت در زندگی است. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه با چالش ‌ها مقابله کنند، از عقب نشینی دوری کنند و به تلاش ادامه دهند.

ایجاد یک محیط ساختارمند و آزاد در خانه و تشویق کردن فرزندتان به امتحان کردن چیزهای جدید و پذیرفتن ریسک، از راهکار های تقویت مهارت او در مقابله با چالش ها است. کودکتان را تشویق کنید تا غذاها، بازی ها یا کارتون های جدید را امتحان کند و در صورت آمادگی، خودش چالش های بعدی را ارائه دهد.

به جای تمرکز بر نتیجه‌ ی فعالیت های کودک، او را تشویق کنید که ادامه بدهد و تسلیم نشود. با این کار، فرزند شما با مفهوم رشد آشنا می شود.

7. خودراهبری و یادگیری درگیر

القای عشق به یادگیری در کودکان، موهبتی است که برای آنها در طول زندگی مفید خواهد بود. زمان استفاده از موبایل و تبلت را محدود کنید و فعالیت‌هایی مانند کتاب خوانی، بازی خلاقانه و گفت و گوی عمیق را تشویق کنید.

به فرزندتان در تجربیات یادگیری چیزهای جدید مانند بازدید از کتابخانه یا کاردستی درست کردن بپیوندید تا حس کنجکاوی و اشتیاق در او شعله ور شود. با ایجاد محیطی که از یادگیری خودگردان حمایت می کند، کودکان عشق مادام العمر به یادگیری را در خود پرورش می دهند.

اطلاعات تکمیلی: مهارت های ضروری برای کودکان

با یادگیری و تمرین این مهارت های ضروری برای کودکان، می توانید به او کمک کنید تا پایه ای قوی برای موفقیت در همه مراحل زندگی بسازد. به یاد داشته باشید، بهترین آموزه‌ها برای کودکان آن هایی هستند که رشد همه‌ جانبه‌ شان را پرورش می‌ دهند و آنها را تشویق می‌ کنند تا به یادگیری علاقمند بشوند.
کارتون های دو زبانه عطی تی وی نیز بخش مهمی از مهارت های ضروری برای کودکان است. این کارتون های دوزبانه، ابزاری سرگرم کننده و جذاب است تا به کودک شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک کند.

با میس عطی، کودکان می توانند ضمن لذت بردن از محتوای جذاب کارتون های انگلیسی، تفکر انتقادی و همدلی خود را پرورش دهند. فراموش نکنید که آنها را بررسی کنید!