تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی

سالهای اولیه زندگی کودکان برای رشد و یادگیری کلی آن ها بسیار مهم است. بسیاری از والدین در نظر دارند فرزندان خود را در موسسات آموزشی مانند مهد کودک و پیش دبستانی ثبت نام کنند تا محیطی مناسب را برای آن ها فراهم کنند.

در حالی که آموزش های مهد کودک و پیش دبستانی نقش مهمی در رشد اولیه کودک ایفا می کنند، هر کدام دارای اهداف متفاوتی هستند و ویژگی های متمایزی دارند.

امروز در وب سایت میس عطی، ما تفاوت‌ های بین مهد کودک و پیش دبستانی را از نظر اهداف، برنامه درسی، گروه های سنی و ساختار کلی بررسی می کنیم. با ما همراه باشید!

گروه سنی

مشهود ترین تفاوت بین مهد کودک و پیش دبستانی در گروه سنی آن هاست. پیش دبستانی معمولاً برای کودکان 4 تا 6 ساله طراحی شده است، در حالی که مهد کودک محدوده سنی وسیع تری را در خود جای می دهد؛ معمولاً از نوزادی تا 5 سالگی. با این حال، توجه به این نکته مهم است که شرایط سنی ممکن است بسته به سیستم آموزشی آن منطقه متفاوت باشد.

پیش دبستانی در بسیاری از کشورهای جهان، اولین سال رسمی تحصیل در مدرسه در نظر گرفته می شود و حضور در آن اغلب اجباری است. البته در ایران دوره ی پیش دبستانی اجباری نیست.

اگر بخواهیم زمان کلاس های مهد کودک و پیش دبستانی را مقایسه کنیم، مهد کودک بر ارائه خدمات مراقبت از کودک برای والدین شاغل تمرکز دارد و به همین علت، ممکن است کودکان ساعات طولانی‌ تری را در مهد کودک بگذرانند.

اهداف و رویکرد آموزشی

  • پیش دبستانی

در مقایسه مهد کودک و پیش دبستانی، باید گفت که پیش دبستانی رویکرد ساختارمندتری نسبت به مهد دارد. با این که در پیش دبستانی هنوز هم آموزش مبتنی بر بازی است، برنامه آموزشی آن بر آماده سازی کودکان برای تحصیل رسمی تأکید دارد.

پیش دبستانی کودکان را با مفاهیم پایه تحصیلی مانند سواد کلی، شمارش و سایر موضوعات پایه آشنا می کند. برنامه درسی پیش دبستانی به گونه ای طراحی شده است که کودکان را به مهارت ها و دانش لازم برای شروع آموزش ابتدایی مجهز کند.

  • مهد کودک

مراکز مهد کودک بر ایجاد محیطی امن و پرورشی برای کودکان تمرکز دارند. هدف اصلی مهد کودک ارتقای رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی از طریق فعالیت های شاد و متناسب با سن کودکان است.

برنامه درسی مهد کودک ها معمولاً مبتنی بر بازی است و این بازی ها خلاقیت، مهارت های حرکتی و قابلیت های زبانی اولیه را تقویت می کنند. شاید دیده باشید که برخی از مهد کودک ها کودکان را به مفاهیم آکادمیک معرفی می کنند؛ اما باید بدانید که به طور کلی تأکید اصلی مهد کودک بر توسعه همه جانبه کودکان می باشد.

ساختار برنامه درسی

ساختار برنامه درسی پیش دبستانی و مهد کودک از نظر انعطاف پذیری و تمرکز تحصیلی متفاوت است. بیایید به تفاوت های بین این دو نگاهی بیاندازیم:

  • پیش دبستانی

برنامه درسی در پیش دبستانی معمولاً ساختارمندتر می باشد و دارای محتوای آکادمیک واضحی است. کودکان پیش دبستانی، از طریق فعالیت هایی ساختارمند برای خواندن، نوشتن، ریاضیات و موضوعات دیگر آماده می شوند.

برنامه پیش دبستانی به گونه ای طراحی شده است که پایه ای محکم را برای یادگیری بهتر در دوران دبستان فراهم کند. معلمان پیش دبستانی از یک برنامه درسی خاص پیروی می کنند و رویکردی منظم و برنامه ریزی شده دارند تا اطمینان حاصل کنند که کودکان برای شروع دبستان آماده هستند.

  • مهد کودک

در مقایسه برنامه درسی مهد کودک و پیش دبستانی، باید گفت که مهد کودک ها معمولاً ساختار درسی انعطاف پذیرتری دارند. برنامه درسی آن ها اغلب مرتبط با علایق کودکان و بازی های آموزشی مختلف است.

معلمان مهد کودک از رویدادهای پیش بینی نشده یا پرسش های کودکان به عنوان موضوعات مناسب آموزش استفاده می کنند. مهد کودک، دارای محیطی اکتشافی است و به کودکان اجازه می دهد که از طریق بازی های جذاب، مطالب مختلف را یاد بگیرند.

محیط یادگیری

مهد کودک و پیش دبستانی، هردو به گونه ای طراحی شده اند که برای کودکان جذاب و محرک باشند. با این حال، تفاوت های جزئی بین محیط های آموزشی مهد کودک و پیش دبستانی دیده می شود:

  • پیش دبستانی

کلاس های پیش دبستانی، اغلب ترکیبی از بازی های آموزنده به همراه عناصر کلاس درس سنتی هستند. شما در مراکز پیش دبستانی می توانید چیزهایی که در یک کلاس درسی پیدا می شود مانند میز معلم، تخته وایت برد، و کتاب و دفتر بچه ها را ببینید.

همچنین وسایلی مانند خمیر بازی، کاغذ رنگی، صندلی های رنگارنگ، و زمین موکت شده شما را به یاد مهد کودک می اندازد. محیط پیش دبستانی بر پایه هدایت تدریجی کودکان به سمت محیط آکادمیک طراحی شده است.

  • مهد کودک

کلاس های مهد کودک بر ایجاد یک محیط خانگی و پرورش دهنده تمرکز دارند. آن ها با انواع اسباب بازی، وسایل بازی فضای باز مانند تاب و سرسره و سایر وسایل کاربردی پر شده اند تا کاوش و خلاقیت را در کودکان تشویق کنند. مهد کودک ها، بر ایجاد فضایی راحت و امن برای یادگیری و رشد کودکان تأکید دارند.

مدرک تحصیلی مربیان مهد کودک و پیش دبستانی

مدارک مورد نیاز برای مربیان در مهد کودک و پیش دبستانی ها می تواند متفاوت باشد. بیایید تفاوت بین آن ها را بررسی کنیم:

  • پیش دبستانی

معلمان پیش دبستانی اغلب دارای مدارک تحصیلی آموزش ابتدایی هستند. آن ها می توانند مفاهیم آکادمیک را به طور مؤثر به کودکانی با سطوح مختلفی از توانایی معرفی کنند.

  • مهد کودک

معلمان مهدکودک به طور کلی دارای مدارک تحصیلی ای هستند که بر نیازهای رشدی کودکان کوچک تر متمرکز است. همچنین، برخی از مربیان مهد کودک مدرک دانشگاهی غیر مرتبط دارند و برای کار در مهد کودک ها، در دوره های خاصی شرکت می کنند تا بتوانند نیازهای رشدی کودکان را برآورده کنند.

مهد کودک و پیش دبستانی

بینش نهایی: تفاوت های مهد کودک و پیش دبستانی

انتخاب بین مهد کودک و پیش دبستانی بر اساس برتری آن ها نیست، بلکه بر اساس این است که کودک شما در چه مرحله ای از رشد خود قرار دارد.

برخی از کودکان ممکن است علاقمند به شرکت در دوره پیش دبستانی باشند، در حالی که برخی از کودکان در کلاس های جایگزین شرکت می کنند.

اگر به دنبال کلاس های مکمل دوره مهد کودک و پیش دبستانی هستید و دوست دارید کودکانی دو زبانه پرورش دهید، وب سایت میس عطی منبع بزرگی از منابع مخصوص کودکان دو زبانه به تفکیک سن است.

فرصت تماشای کارتون‌ های دو زبانه عطی تی وی به همراه کودکتان را از دست ندهید!