بهترین سن یادگیری زبان دوم

در دنیای امروز، والدین دوست دارند که فرزندانشان از توانایی های خود نهایت استفاده را داشته باشند. یکی از راه ‌هایی که با استفاده از آن می‌ توان هوش فرزندان را تقویت کرد، یادگیری زبان دوم از سنین پایین است. با یادگیری زبان دوم، کودکان شما می توانند با فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنند.

اما بهترین زمان برای شروع چه زمانی است؟ در این راهنما، تحقیقات و شواهد مربوط به بهترین سن برای یادگیری زبان دوم و مزایای پرورش کودک دو زبانه را بررسی خواهیم کرد.

یادگیری زبان دوم

مزایای یادگیری زودهنگام زبان دوم

  • نوزادان تفاوت های زبانی را تشخیص می دهند

تحقیقات انجام شده توسط دکتر جانت ورکر و در دانشگاه بریتیش کلمبیا، نشان داده است که نوزادان می توانند تفاوت زبان ها را از چند ساعت پس از تولد تشخیص دهند. این به این معنی است که فرآیند یادگیری زبان، بسیار زودتر از چیزی که تصور می کنید شروع می شود.

نوزادان ریتم و آهنگ زبان یا زبان هایی را که مادرشان در دوران بارداری صحبت می کند را یاد می گیرند و به این ترتیب، اندکی پس از تولد، توانایی تشخیص زبان مادرشان را از سایر افراد دارند.

  • توانایی نوزادان در شنیدن تمام صداهای زبان

در بدو تولد، نوزادان توانایی باورنکردنی برای شنیدن تمام 800 صدا یا واج هایی که همه زبان‌ های دنیا را تشکیل می‌دهند را دارند. با این حال این توانایی به تدریج در طول زمان کاهش می یابد؛ زیرا نوزادان توانایی شنیدن صداهایی را که در معرض آنها نیستند از دست می دهند.

به همین دلیل است که یادگیری زبان دوم از سنین بسیار پایین دارای اهمیت بالایی است. با شنیدن صداهای منحصربفرد یک زبان، “آگاهی واج شناختی” نوزاد تقویت می شود. آگاهی واج شناختی به معنای توانایی شناسایی صداها و لحن ها در یک زبان است.

  • زمان اصلی برای یادگیری زبان

به گفته دکتر پاتریشیا کول از دانشگاه واشنگتن، مغز نوزادان بهترین ماشین یادگیری است که تاکنون ساخته شده است. مغز یک نوزاد در سنین 0 تا 3 سالگی بیشترین پذیرش را برای یادگیری زبان دوم دارد.

تحقیقات نشان داده است که نوزادان 20 ماهه می توانند دو زبان را به طور همزمان و بدون سردرگمی یا تاخیر یاد بگیرند. در واقع، دو زبانه شدن کودک شما منجر به سردرگمی یا تاخیر در رشد هیچ کدام از زبان هایی که می آموزد نمی شود. یادگیری زبان دوم در این دوره حساس، می تواند مزایای اساسی و مهمی برای کودک داشته باشد.

مزایای محیط رشد دو زبانه برای کودکان

  • توسعه آگاهی واج شناختی

آگاهی واج شناختی، توانایی تشخیص و دستکاری صداها در یک زبان است. نوزادان این مهارت را قبل از شروع یادگیری کلمات یاد می گیرند. با قرار دادن نوزادان در معرض زبان دوم، آنها شروع به شکستن زبان به واحدهای کوچکتر مانند صداها و هجاها می کنند. این مواجهه اولیه به آنها کمک می کند تا ریتم و آهنگ زبان را که برای رشد زبان ضروری است، تشخیص دهند.

  • ثبت زبان اولیه در حافظه ناخودآگاه

اولین اثرات زبان می تواند تا بزرگسالی با ما بماند، حتی اگر دیگر به آن زبان صحبت نکنیم. تحقیقات نشان داده است که اگر کودک در معرض صداهای یک زبان در دوران بارداری و نوزادی قرار بگیرد، این زبان در حافظه ناخودآگاه او ثبت می شود؛ حتی اگر کودک به آن صحبت نکند یا زبان مادری او نباشد.

  • مزایای شناختی و سازگاری

کودکانی که در محیط دو زبانه بزرگ می‌شوند، تفکر انعطاف‌پذیر و سازگاری بهتری دارند. در یک مطالعه، به نوزادان آموزش داده شد که یک صدا را با عروسکی که در یک طرف صفحه نمایش ظاهر می‌شود مرتبط کنند. نتیجه این بود که تنها نوزادانی که در محیط دو زبانه بزرگ شده بودند توانستند با زمان ظاهر شدن عروسک در صفحه نمایش سازگار شوند.

این موضوع نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض زبان دوم، انعطاف پذیری شناختی و توانایی سازگاری با تغییرات را افزایش می دهد.

چگونه حامی یادگیری زبان دوم فرزندمان باشیم؟

  • یک محیط غنی از زبان ایجاد کنید

برای حمایت از یادگیری زبان دوم فرزندتان، محیطی غنی از زبان در خانه ایجاد کنید. آنها را با کتاب، موسیقی و سایر منابع به هر دو زبان احاطه کنید و آن را به یک تجربه طبیعی و لذت بخش تبدیل کنید.

  • از منابع آموزشی دو زبانه استفاده کنید

از منابع آموزشی دو زبانه مانند کتاب ها و کارتون های جذاب برای تقویت یادگیری زبان دوم فرزندتان استفاده کنید. دوره های آنلاین و حضوری میس عطی، خدمات آموزش دو زبانه کودکان ارائه می دهد و منابع و پشتیبانی های لازم را برای والدینی که می خواهند فرزندان دو زبانه تربیت کنند ارائه می دهد.

همچنین، وب سایت عطی تی وی بهترین و کامل ترین منبع کارتون های دو زبانه برای کودکان است، پس فراموش نکنید که حتما به همراه فرزندتان از این کارتون ها دیدن کنید.

  • در فعالیت های مرتبط با زبان شرکت کنید

کودکتان را در فعالیت های مرتبط با یادگیری زبان دوم که سرگرم کننده و تعاملی هستند، درگیر کنید. سرگرمی هایی مانند بازی های حافظه، اشعار کودکانه انگلیسی و نقش آفرینی که نیازمند ساخت واژگان هستند، بهترین گزینه ها برای تقویت دو زبانگی می باشند.

  • صبور و حامی باشید

یادگیری زبان دوم به زمان و تلاش نیاز دارد. نسبت به پیشرفت فرزندتان صبور باشید و حمایت و تشویق لازم را در نظر بگیرید. دستاوردهای آنها را ببینید و یک محیط یادگیری مثبت ایجاد کنید که در آن اشتباهات به عنوان فرصت هایی برای رشد در نظر گرفته شوند. با تبدیل یادگیری زبان به تجربه ای مثبت و جذاب، فرزند خود را برای موفقیت آماده می کنید.