اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی

اضطراب جدایی در کودکان پیش دبستانی

اضطراب جدایی یک تجربه رایج برای بسیاری از کودکان خردسال است، به خصوص زمانی که مجبورند با والدین یا مراقبان خود در درب مهد کودک یا پیش دبستانی خداحافظی کنند.

امروز در وب سایت میس عطی، ما نشانه ‌های اختلال اضطراب جدایی، علل وقوع آن و راهبردهای مؤثر برای حمایت والدین از فرزندانشان در این تجربه چالش برانگیز را بررسی خواهیم کرد.

اختلال اضطراب جدایی چیست؟

اختلال اضطراب جدایی به ترس شدید کودکان از جدا شدن از والدین یا مراقبان یا دور شدن از محیط آشنای خانه اشاره دارد.

اضطراب جدایی اغلب ارتباطی با خطرات واقعی در یک محیط جدید ندارد؛ اما در مواقع خاص، این احساس ترس می تواند نشان دهنده این باشد که آن محیط جدید برای کودک آسیب زا است.

روانشناسان تأکید می کنند که کودکان پیش دبستانی در مقایسه با کودکان کوچکتر اغلب بهتر می توانند نگرانی های خود را به صورت شفاهی بیان کنند. آنها ممکن است ترس خود از اتفاقات بد را با والدین یا مراقبانشان به اشتراک بگذارند. بدیهی است که نگرانی های کودکان دارای اضطراب جدایی هرگز نباید نادیده گرفته شود.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب جدایی

شناخت علائم و نشانه های اختلال اضطراب جدایی برای والدین بسیار مهم است؛ چرا که باعث می شود آن ها بتوانند به فرزند مضطرب خود در مسیر بهبودی کمک کنند.

این علائم ممکن است بسته به سن کودک متفاوت باشد، اما برخی از شاخص های رایج عبارتند از:

  • مقاومت فرزند در برابر جدایی: فرزند شما ممکن است در برابر رفتن به مدرسه، اردو، یا بازی با دوستانش بدون حضور شما مقاومت کند.
  • مشکلات خواب: علت به خواب نرفتن کودک در شب و کابوس های مکرر، ممکن است نشان دهنده اضطراب جدایی باشد.
  • چسبیدن بیش از حد: فرزندتان ممکن است در طول روز شما را در خانه دنبال کند و دائما بخواهد نزدیک شما باشد.
  • شکایت از دردهای فیزیکی: کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی اغلب ممکن است از دردهای جسمی مانند معده درد، سردرد یا کمردرد شکایت کنند. لطفا در صورت هرگونه درد، با پزشک معالج کودکتان مشورت کنید.
  • کج خلقی: کودکان پیش دبستانی و دبستانی ممکن است به دلیل احساس اضطرابی که دارند، توانایی برقراری ارتباط کلامی را نداشته باشند و این موضوع می تواند آن ها را پریشان و عصبانی کند.

اگر متوجه هر یک از این رفتارها در کودک خود شدید، توصیه می شود با یک متخصص اطفال یا روانشناس کودک مشورت کنید. تعیین علت اضطراب به عوامل مختلفی بستگی دارد و آگاهی از ریشه اضطراب کودکتان برای ایجاد یک برنامه مؤثر برای حمایت از او ضروری است.

شناخت علل اضطراب جدایی

اضطراب جدایی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد:

  • خلق و خوی ذاتی کودک
  • ژنتیک
  • تأثیرات محیطی
  • رفتارهای والدین.

عوامل استرس زای زندگی مانند طلاق والدین، دعواهای خانوادگی یا از دست دادن یکی از عزیزان، می توانند باعث ایجاد اختلال اضطراب جدایی در کودک شوند. گاهی اوقات اضطراب جدایی ممکن است ظاهراً بی دلیل ظاهر شود؛ اما همیشه عامل محرکی وجود دارد که باید جدی گرفته شود.

راهکار هایی برای کمک به کودکان مبتلا به اضطراب جدایی

حمایت از کودکان مبتلا به اضطراب جدایی، مستلزم رویکردی است که متناسب با سطح رشد شناختی آنها باشد. در اینجا چند استراتژی کلی وجود دارد که والدین می توانند اجرا کنند:

  • قرار گرفتن در معرض محرک ها: حذف محرک هایی که کودکان را مضطرب می کنند معمولاً اقدام صحیحی نیست. اجازه دادن به کودکان برای رویارویی با ترس‌هایشان به تدریج به آنها کمک می‌کند تا با اضطراب کنار بیایند و ترس های خود غلبه کنند.
  • تقویت صبر و تحمل: به فرزندتان کمک کنید تا دوری از شما را تحمل کند. با اجازه مربی، در روزهای بازی کنار او حضور داشته باشید، به تدریج برای مدت زمان ماندن خود را کوتاه تر کنید و در نهایت با راحت ‌تر شدن فرزندتان و پیدا کردن دوستان جدید، او با تنها ماندن در پیش دبستانی مشکلی نخواهد داشت.
  • القای اعتماد به نفس: به فرزندتان اطمینان بدهید که در غیبت شما، او هنوز هم قوی و توانمند است. از در میان گذاشتن نگرانی های خود با کودک خود اجتناب کنید و او را تشویق کنید تا با ذهنیت مثبت با چالش ها روبرو شود.
  • استفاده از اشیاء آرامش دهنده کودک: در نظر بگیرید که برای فرزندتان یک شیٔ آرامش بخش، مانند دفترچه ای از تصاویر مورد علاقه کودک یا عروسکی به انتخاب خودش فراهم کنید تا با نگاه کردن به آن در غیاب شما، احساس راحتی و آرامش کند.
  • آماده کردن کودک برای موقعیت های جدید: اگر فرزند شما در حال انتقال به یک محیط جدید، مانند مدرسه است، قبل از اولین روز مدرسه، با هم از آن مکان دیدن کنید و در مورد روال مدرسه و خاطرات خود با فرزندتان صحبت کنید. این موضوع باعث افزایش حس اطمینان کاهش اضطراب کودک می شود.
  • بازسازی یک چارچوب ذهنی مثبت: به کودک خود کمک کنید تا طرز فکر خود را درباره موقعیت هایی که باعث ایجاد اضطراب می شود، مثبت کند. جنبه های مثبت رفتن به مدرسه، مانند دیدن دوستان یا ورزش گروهی را برجسته کنید و به او اطمینان دهید که در صورت نیاز به پشتیبانی، کمک های لازم در دسترس است.
  • درمان شناختی رفتاری (cognitive Behavioral Therapy): شما می توانید درمان کودکتان را با کمک یک متخصص روانشناسی شناختی شروع کنید. درمان می‌تواند به کودکان دارای اضطراب جدایی کمک کند تا مهارت‌ های مقابله‌ با اضطراب را بیاموزند، احساسات مضطرب را بشناسند و افکار خود را اصلاح کنند.
  • همکاری با معلمان: با معلمان فرزندتان ارتباط برقرار کنید تا از حمایت کادر مدرسه در روند درمان کودکتان اطمینان حاصل کنید. همکاری بین والدین و معلمان برای کمک به کودک برای مقابله با اضطراب جدایی در ساعات مدرسه، امری حیاتی است.

بینش نهایی: مدیریت اضطراب جدایی در کودک پیش دبستانی

اضطراب جدایی یک تجربه رایج در بین کودکان است. با شناخت علائم و نشانه ها، درک علل بالقوه و اجرای استراتژی های مؤثر، شما می توانید نقش مهمی در کمک به کودک خود در مدیریت و غلبه بر اضطراب جدایی ایفا کنید.

به یاد داشته باشید، هر کودکی منحصر به فرد است و ممکن است برخی استراتژی ها مناسب همه کودکان نباشد. با صبر، همدلی و مشورت با متخصصان، شما می توانید به کودک خود کمک کنید.

برای تقویت زبان کوچولوهای خود، بازدید از کارتون های دو زبانه میس عطی را فراموش نکنید!